VARDEFJELL – 615 moh.

Turbeskrivelse:
Fra parkeringsplassen ved foten av Vardefjell, går du ned en bred sti og over broen som er lagt over bekken her. Du kommer så til en myr hvor det er lagt ut planker der du kan krysse. Du passerer to små runde tjern på venstre hånd, når du er parallelt med det innerste tjernet forlater du den markante stien og går i sørvestlig retning mot strømmastene på din høyre hånd. Du krysser en liten myr og går opp på en liten haug. Herfra går stien parallelt med høyspentmastene et lite stykke, til du kommer til et rundt tjern på venstre hånd, hvor stien dreier mot mastene igjen. Du passerer en myr på venstre hånd og krysser under strømlinjene i det du begynner på den 100 høydemeter oppstigningen mot toppen.

Følg vardene oppetter fjellsiden. Du har flott utsikt over Ovedal på veien opp. På toppen kommer du til et lite tjern på høyre hånd, og den flotte toppvarden ligger like ved dette tjernet. Beregn ca 30 minutter fra parkeringsplassen til toppen. Ønsker du å gå en alternativ rute ned, kan du gå nordvestover til du kommer til utsiktspunktet hvor du ser ned til Øksendal, for så å gå rundt fjellets nordlige side tilbake til mastene og stien du kom opp.

For detaljert turbeskrivelse, med kart, høydeprofil, veipunkter m.m. kjøp boken Vandring i Sirdalsheiane inkl. Kjerag og Sirdals Seven Summits

Adkomst:
Fra Haughom kjører du Øksendalen mot Ovedal. Midt i dalen tar du av på den avgiftsbelagte veien mot Listøl, og kjører oppover denne ca 1,5 km til parkeringsplassen ved enden av veien. Det beiter sau i området, så husk å lukke grinden etter deg.