HAUGEN TIL FIDJELAND

Startsted:
Start til fots eller ta taxi fra Haugen Hytteutleie og Camping til bommen på anleggsveien i Hønedalen (3,8 km). Stien begynner like ved bommen.

Turbeskrivelse:
Fra bommen tar du ut i nordlig retning. Etter 5-10 minutters gange kommer du til Hønetjødn som har en innbydende strand for varme sommerdager! Fortsett rundt tjernene, og drei norøst i retning Hønestøl, og videre herfra i nordlig retning opp det litt bratte Urdalsskaret. Beregn 30 minutter til toppen, før du begynner på nedstigningen til Finnstøl (10 minutter). Fortsett nordover Finnstøldalen, langs den venstre side av bekken. Bekken blir livligere jo lenger nord du kommer. Snart ser du de taggete fjellene ved Svartups, samt Jogledalen på din høyre hånd. Ved Smølåsen hyttefelt kommer du til et sauegjerde med grind som gjør det lett å passere. Husk å lukke grinden etter deg! Etter et par minutter kommer du til kjøreveien opp til hyttefeltet (Smølåsen), følg denne et lite stykke nedover til du kommer til broen hvor du trygt kan krysse Joglaelven og gå opp til Sirdal Høyfjellshotell. Alternativt kan du fortsett rett frem, og du kommer til Fidjeland Hytteutleige. På veien ned til Fidjeland ser du Degdammen. Denne ble bygget i perioden 1968-1970 og har høyde på 90 meter, med en damkrone på 390 meter.