Startsted:
Turen starter ved Øygardstøl /Kjerag Panoramic Restaurant som ligger på toppen av hårnålsvingene opp fra Lysebotn. Her finnes egen avgiftsbelagt parkeringsplass samt toaletter beregnet på fotturister.

Turbeskrivelse:
Ruten begynner like ved Kjerag Panoramic Restaurant på Øygardstøl. Man skal over tre fjelltopper før man er fremme på Kjerag, dagens første milepæl. Turen starter med ca 30 min bratt oppstigning, på blankskurt fjell opp til en 825 meters fjelltopp. Fra fjelltoppen følger du ryggen av fjellet et lite stykke, før du går nedover til en liten bekkedal beliggende på ca 750 meter. Herfra begynner så på den andre oppstigningen til Kjerag, som tar deg opp til ca 870 meter over havet. Oppstigningen her er noe mer krevende enn den forrige, du må klatre litt og må beregne ca 30 min til toppen, som du denne gangen skal krysse. Gå ned av fjellet og kryss nok en bekkedal. Nå gjenstår den siste og lengste oppstigningen til Kjerag for tur. Igjen er her blankskurt fjell med støttegjerder som følger kanten av fjellet oppover. Utsikten blir finere og finere for hver høydemeter man tar seg oppover. Beregn en god halvtime også på denne oppstigningen. Terrenget flater ut i det man kommer til toppen, og man tar seg raskt frem over det 1,5 km bare fjellplatået. Ved enden av platået går man over en bred kløft før man kommer frem til varden ved Nesatindane som viser vei til bl.a. Kjeragbolten. Herfra er det ca 3 minutter å gå til Kjeragbolten som sitter kilt mellom to ca 1000 meter høye fjell rett opp av Lysefjorden. Er du modig, ta du steget utpå steinen. Kjerag har i lange tider hatt en stor tiltrekningskraft for både klatrere og basehoppere. Er du riktig heldig får du kanskje til og med oppleve et basehopp fra ett av utløpspunktene i nærheten av bolten, og har du ikke hatt gåsehud før på turen, så får du det garantert da!

Andre del av turen går fra Kjerag til Langavatn. Gå tilbake til varden ved Nesatindane og følge merkingen i retning Langavatn herfra. Stien går i sør-østlig retning oppover fjellet, parallelt med juvet som går ned til Kjeragbolten. Du kommer til en topp på 1075 meter før du dreier nedover mot den frodige bekkedalen, for øvrig den samme du tidligere på dagen krysset for å gå til Kjeragbolten. Når du er nede av fjellet, kommer du til et stikryss, ta til høyre her til toppen av U-dalen, hvor du kommer til nok et skiltet stikryss. Her skal du dreie 90 grader til venstre, og klatre opp en bratt skråning. Beregn 10 minutter på denne oppstigningen. På toppen har du fin utsikt over de strålause heier, ruten går videre over fjelltoppen på 1143 meter i sørøstlig retning. Sikt mot den markante varden på toppen. Det kan være en fordel å stille inn kompasset for navigering fra varden på toppen, da alt ser likt ut her. Beregn en god time over fjellplatået, til du kan begynne nedstigningen til Langavatn turisthytte.